Rozhovor s 9 podnikateli: Jejich začátky podnikání, byznys a trendy 2018

Rozhovor s 9 podnikateli: Jejich začátky podnikání, byznys a trendy 2018

Vyzpovídal jsem 9 osobností, které podnikají na českém i slovenském trhu. Věnují se nejčastěji online marketingu, ale jsou to také moderátoři, školitelé, affiláci, nebo dokonce jeden čerstvý spisovatel. Všechny osobnosti spojuje to, že jsou to výrazné osobnosti české a slovenské online marketingové a podnikatelské komunity. Tyto osobnosti jsou velmi úspěšné ve svém oboru a často předávají své zkušenosti dalším podnikatelům a freelancerům.

Zeptal jsem se na jejich začátky podnikání, jak funguje jejich byznys, co doporučují začínajícím podnikatelům a jaké předvídají trendy na rok 2018.

 

Otázky jsem položil následující:

  1. Jak jsi se dostal/a k podnikání?
  2. Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
  3. Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?
  4. Co bys doporučil/a začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.

 

Jiří Rostecký

Zakladatel MladýPodnikatel.cz.

Poslední 2 roky vždy ve finále Křišťálové Lupy, momentálně v TOP9 Osobností digitálního marketingu WebTop100 pro rok 2017.

Web: Blog.rostecky.cz

 

Jak jsi se dostal k online podnikání?

Na základní škole jsem byl dost velký outsider. Klukům ze třídy jsem docela nestíhal – nechodil jsem s nimi hrát airsoft, nechodil jsem s nimi do hospody a celkově jsem nepatřil mezi nejoblíbenější. Jednou se ve třídě objevil trend, kdy začali tvořit webové stránky a porovnávat se mezi sebou. Zaujalo mě to a zkusil jsem to také. Najednou jsem měl něco, v čem jsem se s nimi mohl srovnávat.

Začalo mě to hodně bavit a postupně jsem objevil prostředí, ve kterém se pohybuji dodnes. Z prvního blogu byly první magazíny, potom firma a tak to šlo dál až tam, kde jsem dneska. Už to ale dávno nedělám proto, abych se s někým srovnával. Dneska v tom vidím smysl a snažím se internet a vše na něm využívat jako nástroj, díky kterému mohu pomáhat ostatním.

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?

Vztahy. Ty mi fungují nejlépe. Jsou lidé, které označuji za fakturanty. Jdou od zakázky k zakázce, z kšeftu do kšeftu, ale vždycky začínají na nule. Já se snažím budovat dlouhodobé hodnoty a partnerství.

Nechci se hádat o každou korunu a nezajímá mě tolik, kolik vydělávám dneska, ale kolik budu vydělávat v budoucnu. Důležitější než peníze je pro mě pocit smyslu, nové zkušenosti, kontakty a další příležitosti, které se naskytují.

Vydělat peníze není zas taková Amerika, když se na to zaměříš. Ale dělat něco dobře, dlouhodobě a umět se posouvat dopředu s reálným pozitivním dopadem na ostatní… To už tak snadné není.

Co bude podle tebe největším trendem v online podnikání pro příští rok?

Brand a ty vztahy. Když se podíváš třeba na e-commerce, tak je to vlastně vtipné, jak tam objevujeme kolo. Hodně se teď mluví o analytice, o retenci a o sociálních sítích. Analytika ti pomůže poznat tvoje zákazníky/uživatele. Dá ti informace, které potřebuješ pro to, abys vůbec věděl, s kým buduješ vztah. Retence ti ho pomáhá budovat – jednorázový obchod není vztah, může to být mnohdy i náhoda nebo štěstí. A sociální sítě jsou skvělým prostředkem k tomu, abys ten vztah podpořil a utužoval (což třeba funguje skvěle mně).

Na druhou stranu začínám být dost skeptický vůči sociálním sítím. Po tom, co se stalo na Slovensku, Srí Lance, v Guatemale a v dalších zemích, kde Facebook (prý jako test) v podstatě odstřihl stránky lusknutím prstu a přestal je uživatelům zobrazovat na Timeline, tak to podle mě povede k tomu, že si firmy uvědomí, jak zranitelné vlastně kvůli Facebooku jsou. A že pro řadu z nich bude likvidační, když Facebook něco udělá – třeba zdraží. A to povede opět na začátek – k budování skutečného vztahu s lidmi, komunity a vlastní značky. A možná i k investování větší energie do jiných nástrojů (třeba newsletteru).

Co bys doporučil začínajícím online podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.

Tato otázka je až příliš široká. Dokázal bych poradit spoustu věcí a nedokážu říct, která je důležitější. Po těch otázkách výše mě ale napadá jedna věc – zaměřte se na dlouhodobé hodnoty. Byznys na internetu (i mimo něj) je stále více o nich. Ty příběhy o rychlém zbohatnutí, kdy někdo dokázal vydělat miliony na překlepových doménách nebo na webech, které žily díky black-hat SEO, jsou už dávno pryč. Dneska musíte dominovat na více místech (což neznamená, že musíte být všude) a musíte dělat dobrou práci, ať už děláte cokoliv.

Mně je dneska jedno, jestli mám na MP jednoho nebo dvaceti konkurentů. Pro mě je důležité přinášet co nejvyšší hodnotu svým uživatelům a partnerům. Protože ten byznys se neodehrává proto, že jste super, ale že máte pro někoho hodnotu. A pokud nechcete podnikat rok, musíte tu hodnotu budovat tak, aby byla hodnotná dlouhodobě

 

Filip Podstavec

Linkbuilder a tvůrce nástroje Marketing Mider.

Významný reprezentant české SEO scény na prestižním Marketing Festivalu.

 

Jak jsi se dostal k podnikání?
K online podnikání jsem se dostal už někdy v 16 letech. Pomáhal jsem dříve pár řemeslníkům (včetně táty) se sháněním zakázek, kde se jako zajímavá možnost nabízel právě internet. V tu dobu za trochu jiných podmínek a konkurence, než je tomu dnes.
Dal jsem dohromady pár webů a staral se o jejich propagaci a „SEO“. To slovo jsem dal do uvozovek, protože dnes už bychom to, co jsem dělal, podle mě ani nemohli nazvat optimalizací webu.
Dříve stačilo najít dostatečně relevantní nejhledanější dotaz, změnit titulek a nadpis a voilá… Že jsou ty časy pryč jsem rád i nerad. SEO se rozvinulo do mnohem komplexnějšího pojetí a tak je tomu správně.

 

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
Ještě donedávna to byla kontinuální práce v oblasti technického SEO a content marketingu u několika větších firem a sem tam nějaké konzultace nebo školení. V poslední době transformuji své podnikání do podoby vlastníka startupu, což mě aktuálně naplňuje mnohem více.
Pokud bych to bral vyloženě z podnikatelského pohledu, tak mi mnohem lépe fungoval předchozí model, skrze který jsem si vydělal mnohem více peněz. Ty jsem pak z větší části utratil právě za startup Marketing Miner, kde cesta za výdělkem je dlouhá a trnitá (ono nejinak tomu bylo i u práce SEO specialisty, ale tam již za sebou mám 11 let praxe).
Práce ale není pouze o výdělku, je hlavně o tom, jestli se v ní člověk nějak rozvíjí a naplňuje jej. Jako vlastník startupu denně čelím mnoha situacím, se kterými jsem se dříve nesetkal. Musím se učit hromadu nových věcí a na mnoho z nich koukat i jiným pohledem, než dříve. A to mě neskutečně baví 🙂

 

Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?
Obecně v online podnikání? Za mě je zde hodně trendů, které by mělo hromada podnikatelů pochopit a nepřeskočit a jsou tu již dnes. Jako GTD, lepší time management, umění delegace a spolupráce v týmu,… je toho hromada, co v rámci softskills je potřeba ladit.
Z těch trendů, co teprve přicházejí, se začne mnohem více v dalších letech řešit:
– Remote team work -> podnikatelé pochopí, že se dá pracovat i na dálku a dočasně kooperovat například s lidmi z Asie (kde je třeba situace v trhu práce s markeťáky a vývojářy obráceně než v ČR)
– Tlak na jazyky -> minimálně více na angličtinu
– Expanze -> bude stále jednodušší a bude více záležet na poměru ceny a kvality služby/produktu

 

Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Přemýšlejte dopředu a investujte do vlastní budoucnosti. Chcete začít dělat práci, která je skvěle placená, ale nemáte na ni zkušenosti? Jděte na stáž za minimum peněz a časem dokažte, že na takovou pozici máte. Neumíte programovat a chcete to dělat (baví vás to)? Tak se to naučte. Že bez toho nemáte peníze? Tak dělejte svou aktuální práci a učte se ve volném čase.
Nechce se vám platit za konferenci nebo školení, i když víte, že vám může hodně přinést? Kupte si ji – to není útrata, ale investice. Osobně si už rok a půl za něco slibuji konzoli X-box, která aktuálně stojí kolem 4 000 Kč. Oproti tomu jsem za poslední rok jsem zainvestoval do akcí, školení a dalšího už více než desetinásobek (protože to beru jako investici). X-box stále nemám (bohužel) 🙂

 

Peter Chodelka

Peter Chodelka

Internetový podnikatel.

Web: Chodelka.sk.

 

Jak jsi se dostal k podnikání?

Študoval som v Anglicku magisterský odbor Digital Marketing, kde som sa prvý krát s digitálnym marketingom zoznámil.

Po škole (mysím, že rok 2012) sme s bratom začali predávať doplnky stravy na internete. Začali sme zisťovať, čo k tomu bude potrebné (v prvom rade e-shop), ako získam prvých zákazníkov (SEO a platená reklama) a či to vôbec má potenciál. Po pár mesiacoch sme zistili, že potenciál to skutočne má, a pustili sme sa do podnikania naplno.

Potom som ešte spustil pár vlastných projektov a odvtedy rozbieham niekoľko nových projektov ročne.

 

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?

Hlavnou doménou môjho podnikania sú e-shopy a affiliate marketing. Tiež sa mi pekne predáva môj e-book Zarábajúciweb, takže mám skúsenosti aj s predajom digitálnych produktov.

Najviac mi ale vynášajú e-shopy (napríklad Blendea.cz), kde získavame návštevnosť predovšetkým z vyhľadávačov (SEO+PPC) a Facebooku (platená reklama).

 

Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?

Fuuu ťažká otázka. 🙂

Rád by som povedal, že to budú drony, automatické autá a roboty, ale ja do týchto vecí moc nevidím.

Určite ale viem, že bude rásť podiel Amazonu, čiže bude rásť počet podnikateľov, ktorí robia buď Amazon affiliate alebo Amazon FBA.

Dovolím si tvrdiť, že zelenú budú mať aj ľudia s digitálnymi produktami, pretože trend online vzdelávania bude asi tak isto stúpať.

Ale aj digitálne nomádstvo, ako životný štýl online podnikateľov, bude určite rásť. Niektorí dokonca odhadujú, že v roku 2035 bude na svete viac ako miliarda digitálnych nomádov.

Nakoniec predpovedám super budúcnosť kryptomenám. Určite aj tie otrasú istým spôsobom online podnikaním budući rok. Uvidíme, že akým.

 

Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.

Odporúčim im začať čo najskôr a hlavne začať v malom. Takže najprv si overiť, či to ich podnikanie bude fungovať a až potom do toho vrážať peniaze a všetok čas.

Na toto je super affiliate marketing, kde nepotrebujete veľké investície do skladu, ľudí, marketingu. Proste za pár stoviek korún spustíte web a postupne získavate čoraz viac a viac ľudí, ktorí vám budú privádzať peniaze. Ak kohokoľvek affiliate marketing zaujíma, nech pozrie na môj blog Chodelka.sk alebo mi napíše na peter@chodelka.sk.  

 

Jan Kvasnička

jan-kvasnicka

Přední český expert na UX a použitelnost webů

Web: Kvasnickajan.cz

 

Jak jsi se dostal k podnikání? 
V tomto byla má cesta poměrně jednoduchá. Od 13 jsem chodil na brigády a pokud jsem něco chtěl, tak jsem si na to musel vydělat. Díky tomu jsem věděl, že se nechci živit manuálně, ale hlavou. Už na střední a poté i na výšce jsem programoval a vytvářel webové stránky.
Někteří mí klienti měli hodně zvláštní požadavky na weby a co by měly umět nebo obsahovat, což mi kolikrát nedávalo smysl. Tak jsem se začal o toto téma více zajímat a díky tomu jsem se dostal k UX a zvyšování obchodní výkonnosti.

 

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)? 
Nejvíce mi fungují dlouhodobé spolupráce. Mám s klienty hodně osobní vztahy a je paráda koukat, kam se za poslední roky posunuli a jak se jim daří. Rád předávám své zkušenosti formou školení nebo workshopů, to mě hodně baví a je zase super sledovat, kam se účastníci posouvají a jak hodně do hloubky následně jdou. To, co mi nejvíce funguje, je asi můj přístup, hodně praktický, kdy se snažím s klienty jít postupně k cíli.

 

Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok? 
Obrovským tématem bude určitě GDPR a jsem moc zvědav, jaké změny to celkově přinese. Dalším zajímavým tématem bude automatizace a s ní spojené téma chatbotů. Určitě bude stále větší tlak na specializace, jak je tomu už nyní.

 

Co bys doporučil začínajícím  podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Pokud začínáte, snažte se hodně vzdělávat, choďte na školení, workshopy nebo konference. Čtěte knihy, dívejte se na videa na Mladém podnikateli nebo Na volné noze. Hodně networkujte a nebojte se ptát zkušenějších na rady. To je k nezaplacení a mě to v začátcích hodně posouvalo.
Sbírejte zpětnou vazbu na vaši práci a ptejte se, jak se můžete zlepšit. Velký tlak dávejte na praxi a nebojte se na zakázce trávit více času, pokud vás to celkově posune kupředu.
Snažte se vzdělávat i v okolních oborech, jelikož celkový rozhled je hodně důležitý a v praxi to pro vás bude velká zbraň. Sám se co půl roku snažím naučit jiné téma více do hloubky a díky tomu dokáži klienty lépe nasměrovat.

 

Radim Hasalík

radim-hasalik

Specialista online marketingu, zakladatel největší české podnikatelské FB skupiny

Web: Radimhasalik.cz 

 

1. Jak jsi se dostal k podnikání?

První vlastní weby jsem spouštěl zhruba v patnácti letech. Za těch 19 let jsem tedy nasbíral hodně zkušeností. Vyzkoušel jsem si provozování vlastního magazínu, měl jsem jeden z prvních českých blogovacích systémů, eshop… Také jsem pracoval jako specialista online marketingu v digitální agentuře, později pro Seznam.cz, ESET a DATART. Online marketing je moje srdcovka.

2. Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?

Klientům s menšími rozpočty mohu nahradit řadu specialistů, protože si udržuji rozhled napříč celým online marketingem. Je to jako kdybyste zaměstnali jednoho specialistu ve firmě a ten musel dělat všechno. Zákazníkům s většími finančními možnostmi mohu nabídnout zaštítění celého online marketingu a úzkou spolupráci s konkrétními specialisty. Mám zákazníky z obou oblastí.

3. Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?

Začne se hodně mluvit o personalizaci webu. Určitý význam mohou mít také facebookové skupiny. Jednu z největších českých podnikatelských skupin jsem založil, takže se určitě zastavte (https://www.facebook.com/groups/zivnostnici/). Moje skupiny na Facebooku mají v současnosti více než 20 000 členů.

4. Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.

Ověřte si zájem trhu, prozkoumejte konkurenci a zkuste se odlišit. Poraďte se s prověřenými specialisty na daný obor a nedělejte si všechno sami na koleně. Slepé střevo si také nebudete operovat svépomocí.

 

David Lörincz

david-lorincz

 

Přední expert na FB reklamu v Česku

Web: Davidlorincz.cz

 

Jak jsi se dostal k podnikání?

Podnikám v oblasti marketingu, ale k lásce k tomuto oboru jsem se dostal tak trochu oklikou.
Asi před 9 lety jsem budoval manažerskou kariéru a studoval jsem hodně behaviorální psychologii, protože jsem chtěl pochopit, jak se lidé rozhodují.
Nejen při nákupu, ale také v běžném životě. Vedl jsem tým cca 30 lidí a rychle jsem pochopil, že příkazy shora na některé lidi fungovaly, ale u ostatních vyvolávaly agresivní reakce.

Zamiloval jsem se do knih, které pojednávaly o metodikách komunikace, vyjednávání, přesvědčování a motivace.

Brzy jsem pochopil, že stejné principy platí nejen v komunikaci 1 on 1, ale také v marketingu, a proto mě začal fascinovat. Ovládání jednotlivých nástrojů pak již vyžadovalo jen časovou investici. Začal jsem pomáhat přátelům, pak známým přátel, klientům kolegů, kteří mě doporučili, a nakonec jsem v práci úplně skončil a začal se tomu věnovat na 100 %.

 

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?

Dneska podnikám hlavně ve dvou rovinách: konzultace či správa reklamních kampaní na Facebooku a lektorská činnost. Již v začátcích jsem psal blog, kde jsem sdílel své zkušenosti a poznatky, na které jsem postupně přicházel a přednášel ve firmách či na veřejných akcích.
Dnes se soustředím na online vzdělávání a portál Modrá krev, který jsem před rokem založil. Online workshopy, kurzy, podcasty, články apod.V rámci konzultační činnosti se dnes věnuji převážně společnostem s mezinárodním přesahem. Pomáhám však jen v projektech, které mi dávají smysl, například právě v oboru vzdělávání, digitalizace nebo smart home či v projektech se sociálním přesahem. Nějaké finance mám v rámci krátkodobých investicí také v kryptoměnách.

 

Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?

Trendy příliš nesleduji, ale vnímám v ČR rozhodně zvýšené využití online nástrojů i u institucí, které byly dříve velmi konzervativní.

Automatizace procesů a komunikace a segmentace zákazníků by mohla v příštích letech konečně hrát velkou roli.
Zatímco v US je například emailingová automatizace již samozřejmostí a dnes se pouštějí do Facebook messenger botů, tak v ČR je stále v plenkách a lidé hledají nové a nové způsoby pro oslovování publika, aniž by měli zvládnuté ty stávající. Ano, vyžaduje to spoustu práce a času, ale z mých poznaktů vyplývá, že email je neustále nejdůležitějším marketingovým nástrojem pro komunikaci i prodej.

Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Snažte se hledat trhy v rámci blue ocean, tedy tam, kde nikdo před vámi není nebo jsou tam hráči, kteří trh ještě neobsadili. Dalšího prodejce slevových kupónů nebo elektroniky trh vážně nepotřebuje. Pokud všichni mluví o nějakém trhu a houfně se tam přesunují, tak už jste přišli pozdě.

Inspirujte se v zahraničí a kopírujte úspěšné modely, ale nikoliv jen US. Spoustu inspirace najdete také na asijském trhu, jehož ekonomika raketově stoupá. Snažte se již od začátku outsourcovat úkoly, které vás nebaví a byznysově neposouvají. Nemusíte hledat hned nejlepší (a drahé) lidi – na ty bude čas později.

 

Robert Vlach

Podnikatel a podnikatelský poradce se zkušenostmi z desítek projektů a více než tří set poradenských případů. Od roku 2005 se v Česku jako vůbec první publicista, konzultant a lektor věnuje systematické podpoře a popularizaci osobního podnikání (tzv. freelancing) prostřednictvím internetového portálu www.navolnenoze.cz.

Je autorem bestselleru Na volné noze: Podnikejte jako profesionálové (Jan Melvil Publishing, 2017), držitelem ocenění Živnostník roku v Moravskoslezském kraji a zakladatelem prvního evropského think-tanku pro nezávislé profesionály.

 

Jak jsi se dostal k podnikání?
Začínal jsem koncem 90. let jako kontraktor v oblasti vývoje webových služeb ve Španělsku. A jsem také z podnikatelské rodiny, mí rodiče začali podnikat hned po sametové revoluci.

 

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
Podnikatelské poradenství, dlouhodobé investice a dnes už vlastně i rostoucí prodeje knihy Na volné noze, které dalece předčily naše očekávání — příští rok bychom ji chtěli přeložit také do angličtiny.

 

Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?
Letos je myslím jednoznačným trendem Bitcoin a jiné kryptoměny. Co se příštího roku týče, jako tvůrci Procesoidu pozorujeme strmý růst zájmu o agilní procesní řízení coby počínající trend.

 

Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Naučit se co nejdřív podnikatelskou abecedu, tedy proniknout do všech základních oblastí rozvoje a řízení podnikání. Pokud jde o freelancery, uceleně se jí věnuji v knize Na volné noze.

 

 Eliška Vyhnánková

Eliska_Vyhnánková

Social media konzultantka

Web: Vyhnankova.cz

 

Jak jsi se dostala k podnikání?
Osobně se vlastně nepovažuji za online podnikatelku, byť moje práce je být téměř neustále online a hlavně social. Dostala jsem se k ní naprosto přirozeně. Na internetu jsem téměř od jeho počátků a vždy mě nesmírně bavilo ho nejen používat, ale také zkoumat, jak na něm lidé fungují a jak fungují samotné mechanismy. No a pak přišly sociální sítě a já si je zamilovala. A to zkoumání vedlo k psaní článků a psaní článků vedlo k zaměstnání a zaměstnání vedlo k volné noze. A tam jsem doposud. Dalo by se říct, že jsem podnikatelský samorost.

 

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
Jako konzultantka a lektorka se soustředím hlavně na to, aby mí klienti byli v prostředí sociálních sítí jako ryby ve vodě. Hlavní doménou, která mi zabírá 95 % příjmů tak jsou offline školení a konzultace. Více než polovinu své pracovní doby stojím před lidmi a mluvím.
Po zbytek času se snažím dohnat vše ostatní – maily, marketing, obchod, sebevzdělávání a všechny ty věci okolo. Menší část příjmů mám z praktických realizací kampaní – snažím se udržovat ve formě, ale ne vždy je to kompatibilní s celodenními semináři, proto přijímám většinou jen krátkodobější zakázky, u kterých 100% vím, že je zvládnu nezanedbávat.

 

Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?
Jednoznačně GDPR. Nejen v online podnikání.

 

Co bys doporučila začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Můžete se vydat různými cestami. Dělat to, na co máte talent, dělat to, co vás baví. Odmakat si to. Nebo zkusit všechny tři cesty najednou. Ale myslete na to, že vždy je nejdůležitější energie, kterou do toho všeho vložíte. Já mám štěstí v tom, že můžu říct, že mě moje práce opravdu baví a dělá šťastnou.
Což ale neznamená, že jsem si to těch pět let na volné noze neodpracovala bez dovolených a víkendů. Až teď se teprve učím zvolňovat, hledat čas na sebe, vypínat na víkendy, mít pravidelné dovolené a nevyhořet. Možná právě i proto, že jsem neuměla rozeznat, kdy se bavím a kdy pracuju. Pozor na to.

 

Michal Krutiš

krutis-michal

Jeden ze spoluzakladatelů agentury H1.

Online marketingový stratég.

Web: Krutis.com.
Jak jsi se dostal k podnikání?

Začal jsem jako SEO konzultant v roce 2002, četl jsem si o tom, vše co šlo, a rychle začal pracovat. Přes SEO jsem se dostal k dalším marketingovým kanálům. Svou profesní cestu jsem popsal ve videu: https://www.krutis.com/v128/

 

Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?

Pomáhám firmám s marketingovou strategii a řízením marketingu. Marketingový ředitelé si mě najímají, když chtějí další pohled na svůj marketing, novou inspiraci a mé zkušenosti. Zpracováváme strategii, plán, rozpočet a pak průběžně spolupracujeme na plnění kroků a cílů.

Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?

Stále rostoucí témata jsou FB Ads, RTB a marketingová automatizace. Ale řekl bych, že nejde tolik o konkrétní marketingové kanály a taktiky, ale o jejich úspěšné propojení do jednoho celku.

Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.

Nejvíce peněz ušetří, když budou rozumět svému oboru, svým zákazníkům a pak i marketingu. Doporučil bych, aby se začali vzdělávat. Pokud jsou to marketingoví začátečníci, začal bych jednodenními školeními na konkrétní témata, potom účasti na konferencích a sledování videí. I proto jsem začal vyrábět videa pro markeťáky: https://www.krutis.com/videa/

 

Previous PostByznys tip: 5G – revoluční síť
Next PostKonference WebTop100 2017

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.