Rozhovor s 9 podnikateli: Jejich začátky podnikání, byznys a trendy 2018
Vyzpovídal jsem 9 osobností, které podnikají na českém i slovenském trhu. Věnují se nejčastěji online marketingu, ale jsou to také moderátoři, školitelé, affiláci, nebo dokonce jeden čerstvý spisovatel. Všechny osobnosti spojuje to, že jsou to výrazné osobnosti české a slovenské online marketingové a podnikatelské komunity. Tyto osobnosti jsou velmi úspěšné ve svém oboru a často předávají své zkušenosti dalším podnikatelům a freelancerům.
Zeptal jsem se na jejich začátky podnikání, jak funguje jejich byznys, co doporučují začínajícím podnikatelům a jaké předvídají trendy na rok 2018.
Otázky jsem položil následující:
- Jak jsi se dostal/a k podnikání?
- Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
- Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?
- Co bys doporučil/a začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Jiří Rostecký
Zakladatel MladýPodnikatel.cz.
Poslední 2 roky vždy ve finále Křišťálové Lupy, momentálně v TOP9 Osobností digitálního marketingu WebTop100 pro rok 2017.
Web: Blog.rostecky.cz
Jak jsi se dostal k online podnikání?
Na základní škole jsem byl dost velký outsider. Klukům ze třídy jsem docela nestíhal – nechodil jsem s nimi hrát airsoft, nechodil jsem s nimi do hospody a celkově jsem nepatřil mezi nejoblíbenější. Jednou se ve třídě objevil trend, kdy začali tvořit webové stránky a porovnávat se mezi sebou. Zaujalo mě to a zkusil jsem to také. Najednou jsem měl něco, v čem jsem se s nimi mohl srovnávat.
Začalo mě to hodně bavit a postupně jsem objevil prostředí, ve kterém se pohybuji dodnes. Z prvního blogu byly první magazíny, potom firma a tak to šlo dál až tam, kde jsem dneska. Už to ale dávno nedělám proto, abych se s někým srovnával. Dneska v tom vidím smysl a snažím se internet a vše na něm využívat jako nástroj, díky kterému mohu pomáhat ostatním.
Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
Vztahy. Ty mi fungují nejlépe. Jsou lidé, které označuji za fakturanty. Jdou od zakázky k zakázce, z kšeftu do kšeftu, ale vždycky začínají na nule. Já se snažím budovat dlouhodobé hodnoty a partnerství.
Nechci se hádat o každou korunu a nezajímá mě tolik, kolik vydělávám dneska, ale kolik budu vydělávat v budoucnu. Důležitější než peníze je pro mě pocit smyslu, nové zkušenosti, kontakty a další příležitosti, které se naskytují.
Vydělat peníze není zas taková Amerika, když se na to zaměříš. Ale dělat něco dobře, dlouhodobě a umět se posouvat dopředu s reálným pozitivním dopadem na ostatní… To už tak snadné není.
Co bude podle tebe největším trendem v online podnikání pro příští rok?
Brand a ty vztahy. Když se podíváš třeba na e-commerce, tak je to vlastně vtipné, jak tam objevujeme kolo. Hodně se teď mluví o analytice, o retenci a o sociálních sítích. Analytika ti pomůže poznat tvoje zákazníky/uživatele. Dá ti informace, které potřebuješ pro to, abys vůbec věděl, s kým buduješ vztah. Retence ti ho pomáhá budovat – jednorázový obchod není vztah, může to být mnohdy i náhoda nebo štěstí. A sociální sítě jsou skvělým prostředkem k tomu, abys ten vztah podpořil a utužoval (což třeba funguje skvěle mně).
Na druhou stranu začínám být dost skeptický vůči sociálním sítím. Po tom, co se stalo na Slovensku, Srí Lance, v Guatemale a v dalších zemích, kde Facebook (prý jako test) v podstatě odstřihl stránky lusknutím prstu a přestal je uživatelům zobrazovat na Timeline, tak to podle mě povede k tomu, že si firmy uvědomí, jak zranitelné vlastně kvůli Facebooku jsou. A že pro řadu z nich bude likvidační, když Facebook něco udělá – třeba zdraží. A to povede opět na začátek – k budování skutečného vztahu s lidmi, komunity a vlastní značky. A možná i k investování větší energie do jiných nástrojů (třeba newsletteru).
Co bys doporučil začínajícím online podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Tato otázka je až příliš široká. Dokázal bych poradit spoustu věcí a nedokážu říct, která je důležitější. Po těch otázkách výše mě ale napadá jedna věc – zaměřte se na dlouhodobé hodnoty. Byznys na internetu (i mimo něj) je stále více o nich. Ty příběhy o rychlém zbohatnutí, kdy někdo dokázal vydělat miliony na překlepových doménách nebo na webech, které žily díky black-hat SEO, jsou už dávno pryč. Dneska musíte dominovat na více místech (což neznamená, že musíte být všude) a musíte dělat dobrou práci, ať už děláte cokoliv.
Mně je dneska jedno, jestli mám na MP jednoho nebo dvaceti konkurentů. Pro mě je důležité přinášet co nejvyšší hodnotu svým uživatelům a partnerům. Protože ten byznys se neodehrává proto, že jste super, ale že máte pro někoho hodnotu. A pokud nechcete podnikat rok, musíte tu hodnotu budovat tak, aby byla hodnotná dlouhodobě
Filip Podstavec
Linkbuilder a tvůrce nástroje Marketing Mider.
Významný reprezentant české SEO scény na prestižním Marketing Festivalu.
Peter Chodelka
Internetový podnikatel.
Web: Chodelka.sk.
Jak jsi se dostal k podnikání?
Študoval som v Anglicku magisterský odbor Digital Marketing, kde som sa prvý krát s digitálnym marketingom zoznámil.
Po škole (mysím, že rok 2012) sme s bratom začali predávať doplnky stravy na internete. Začali sme zisťovať, čo k tomu bude potrebné (v prvom rade e-shop), ako získam prvých zákazníkov (SEO a platená reklama) a či to vôbec má potenciál. Po pár mesiacoch sme zistili, že potenciál to skutočne má, a pustili sme sa do podnikania naplno.
Potom som ešte spustil pár vlastných projektov a odvtedy rozbieham niekoľko nových projektov ročne.
Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
Hlavnou doménou môjho podnikania sú e-shopy a affiliate marketing. Tiež sa mi pekne predáva môj e-book Zarábajúciweb, takže mám skúsenosti aj s predajom digitálnych produktov.
Najviac mi ale vynášajú e-shopy (napríklad Blendea.cz), kde získavame návštevnosť predovšetkým z vyhľadávačov (SEO+PPC) a Facebooku (platená reklama).
Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?
Fuuu ťažká otázka. 🙂
Rád by som povedal, že to budú drony, automatické autá a roboty, ale ja do týchto vecí moc nevidím.
Určite ale viem, že bude rásť podiel Amazonu, čiže bude rásť počet podnikateľov, ktorí robia buď Amazon affiliate alebo Amazon FBA.
Dovolím si tvrdiť, že zelenú budú mať aj ľudia s digitálnymi produktami, pretože trend online vzdelávania bude asi tak isto stúpať.
Ale aj digitálne nomádstvo, ako životný štýl online podnikateľov, bude určite rásť. Niektorí dokonca odhadujú, že v roku 2035 bude na svete viac ako miliarda digitálnych nomádov.
Nakoniec predpovedám super budúcnosť kryptomenám. Určite aj tie otrasú istým spôsobom online podnikaním budući rok. Uvidíme, že akým.
Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Odporúčim im začať čo najskôr a hlavne začať v malom. Takže najprv si overiť, či to ich podnikanie bude fungovať a až potom do toho vrážať peniaze a všetok čas.
Na toto je super affiliate marketing, kde nepotrebujete veľké investície do skladu, ľudí, marketingu. Proste za pár stoviek korún spustíte web a postupne získavate čoraz viac a viac ľudí, ktorí vám budú privádzať peniaze. Ak kohokoľvek affiliate marketing zaujíma, nech pozrie na môj blog Chodelka.sk alebo mi napíše na peter@chodelka.sk.
Jan Kvasnička
Přední český expert na UX a použitelnost webů
Web: Kvasnickajan.cz
Radim Hasalík
Specialista online marketingu, zakladatel největší české podnikatelské FB skupiny
Web: Radimhasalik.cz
1. Jak jsi se dostal k podnikání?
První vlastní weby jsem spouštěl zhruba v patnácti letech. Za těch 19 let jsem tedy nasbíral hodně zkušeností. Vyzkoušel jsem si provozování vlastního magazínu, měl jsem jeden z prvních českých blogovacích systémů, eshop… Také jsem pracoval jako specialista online marketingu v digitální agentuře, později pro Seznam.cz, ESET a DATART. Online marketing je moje srdcovka.
2. Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
Klientům s menšími rozpočty mohu nahradit řadu specialistů, protože si udržuji rozhled napříč celým online marketingem. Je to jako kdybyste zaměstnali jednoho specialistu ve firmě a ten musel dělat všechno. Zákazníkům s většími finančními možnostmi mohu nabídnout zaštítění celého online marketingu a úzkou spolupráci s konkrétními specialisty. Mám zákazníky z obou oblastí.
3. Co bude podle tebe největším trendem v podnikání pro příští rok?
Začne se hodně mluvit o personalizaci webu. Určitý význam mohou mít také facebookové skupiny. Jednu z největších českých podnikatelských skupin jsem založil, takže se určitě zastavte (https://www.facebook.com/
4. Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
David Lörincz
Přední expert na FB reklamu v Česku
Web: Davidlorincz.cz
Jak jsi se dostal k podnikání?
Podnikám v oblasti marketingu, ale k lásce k tomuto oboru jsem se dostal tak trochu oklikou.
Asi před 9 lety jsem budoval manažerskou kariéru a studoval jsem hodně behaviorální psychologii, protože jsem chtěl pochopit, jak se lidé rozhodují.
Nejen při nákupu, ale také v běžném životě. Vedl jsem tým cca 30 lidí a rychle jsem pochopil, že příkazy shora na některé lidi fungovaly, ale u ostatních vyvolávaly agresivní reakce.
Zamiloval jsem se do knih, které pojednávaly o metodikách komunikace, vyjednávání, přesvědčování a motivace.
Brzy jsem pochopil, že stejné principy platí nejen v komunikaci 1 on 1, ale také v marketingu, a proto mě začal fascinovat. Ovládání jednotlivých nástrojů pak již vyžadovalo jen časovou investici. Začal jsem pomáhat přátelům, pak známým přátel, klientům kolegů, kteří mě doporučili, a nakonec jsem v práci úplně skončil a začal se tomu věnovat na 100 %.
Co je hlavní doménou tvého podnikání? Co ti nejlépe funguje (vydělává)?
Trendy příliš nesleduji, ale vnímám v ČR rozhodně zvýšené využití online nástrojů i u institucí, které byly dříve velmi konzervativní.
Co bys doporučil začínajícím podnikatelům? Tvé osobní zkušenosti.
Snažte se hledat trhy v rámci blue ocean, tedy tam, kde nikdo před vámi není nebo jsou tam hráči, kteří trh ještě neobsadili. Dalšího prodejce slevových kupónů nebo elektroniky trh vážně nepotřebuje. Pokud všichni mluví o nějakém trhu a houfně se tam přesunují, tak už jste přišli pozdě.
Inspirujte se v zahraničí a kopírujte úspěšné modely, ale nikoliv jen US. Spoustu inspirace najdete také na asijském trhu, jehož ekonomika raketově stoupá. Snažte se již od začátku outsourcovat úkoly, které vás nebaví a byznysově neposouvají. Nemusíte hledat hned nejlepší (a drahé) lidi – na ty bude čas později.
Robert Vlach
Podnikatel a podnikatelský poradce se zkušenostmi z desítek projektů a více než tří set poradenských případů. Od roku 2005 se v Česku jako vůbec první publicista, konzultant a lektor věnuje systematické podpoře a popularizaci osobního podnikání (tzv. freelancing) prostřednictvím internetového portálu www.navolnenoze.cz.
Je autorem bestselleru Na volné noze: Podnikejte jako profesionálové (Jan Melvil Publishing, 2017), držitelem ocenění Živnostník roku v Moravskoslezském kraji a zakladatelem prvního evropského think-tanku pro nezávislé profesionály.
Eliška Vyhnánková
Social media konzultantka
Web: Vyhnankova.cz
Michal Krutiš
Jeden ze spoluzakladatelů agentury H1.
Online marketingový stratég.
Web: Krutis.com.
Jak jsi se dostal k podnikání?
Pomáhám firmám s marketingovou strategii a řízením marketingu. Marketingový ředitelé si mě najímají, když chtějí další pohled na svůj marketing, novou inspiraci a mé zkušenosti. Zpracováváme strategii, plán, rozpočet a pak průběžně spolupracujeme na plnění kroků a cílů.
Stále rostoucí témata jsou FB Ads, RTB a marketingová automatizace. Ale řekl bych, že nejde tolik o konkrétní marketingové kanály a taktiky, ale o jejich úspěšné propojení do jednoho celku.
Nejvíce peněz ušetří, když budou rozumět svému oboru, svým zákazníkům a pak i marketingu. Doporučil bych, aby se začali vzdělávat. Pokud jsou to marketingoví začátečníci, začal bych jednodenními školeními na konkrétní témata, potom účasti na konferencích a sledování videí. I proto jsem začal vyrábět videa pro markeťáky: https://www.krutis.com/videa/